Załącznik do Uchwały nr PP3.4.2022-2023
Rady Pedagogicznej Publicznego Przedszkola nr3
w Rydułtowach z dnia 15.09.2022r.RP NR
STATUT PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA NR 3 W RYDUŁTOWACH
Tekst ujednolicony
stan prawny na dzień 15.09.2022
2
Spis treści:
Rozdział I Postanowienia ogólne
Rozdział II Cele i zadania przedszkola
Rozdział III Sposób realizacji zadań przedszkola
Rozdział IV Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci
Rozdział V Formy współdziałania z rodzicami
Rozdział VI Organy przedszkola i ich kompetencje
Rozdział VII Zasady współdziałania organów przedszkola i rozwiązywanie konfliktów
Rozdział VIII Organizacja pracy przedszkola
Rozdział IX Zadania nauczycieli i innych pracowników przedszkola
Rozdział X Prawa i obowiązki wychowawców
Rozdział XI Postanowienia końcowe
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Niniejszy statut został opracowany na podstawie :
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. PRAWO OŚWIATOWE (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 z
późn. zm.),
2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943 z
późn. zm.),
3. Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 z późn.
zm.),
4. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad
techniki prawodawczej” (Dz. U. Nr 100, poz. 908 z późn. zm.)
5. ROZPORZĄDZENIE MEN w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół
i przedszkoli - podpisane 17 marca 2017. (Dz. U. z 2017r., poz. 649 z późn. zm.)
6. ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 14 lutego w sprawie podstaw programowych
wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego (Dz. U. z 2017r. , poz.356 z późn.
zm.)
7. ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia
przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania,
działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z
2017r. , poz. 1646 z późn. zm.
8.ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków
organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem
społecznym (Dz. U. z 2017 r., 1578 z późn. zm.)
9. ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego
obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego
nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2017, poz. 1616 z późn. zm. )
10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591)
11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie
warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i
szkołach (Dz. U. z 1992 r. nr 36, poz. 155 z późn. zm. )
12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i
placówkach (Dz. U. z 2003 r. nr 6, poz. 69 z późn. zm.)
§ 2
1. Ilekroć w dalszej części Statutu jest mowa o:
1) przedszkolu - należy przez to rozumieć Publiczne Przedszkole nr 3 w Rydułtowach przy ulicy Osiedle Orłowiec 39 ;
2) oddziale przedszkolnym - należy przez to rozumieć roczne przygotowanie
przedszkolne ,dyrektorze- należy przez to rozumieć dyrektora Publicznego Przedszkola
nr 3 w Rydułtowach;
3) radzie pedagogicznej – należy przez to rozumieć radę pedagogiczną Publicznego
Przedszkola nr 3 w Rydułtowach;
4) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016
roku Dz. U. z 2017, poz. 59 z późn. zm.) ;
5) statucie - należy przez to rozumieć Statut Publicznego Przedszkola nr 3w Rydułtowach ;
6) wychowankach - należy przez to rozumieć dzieci realizujące wychowanie przedszkolne;
7) rodzicach - należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby
(podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
8) nauczycielu - wychowawcy - należy przez to rozumieć nauczyciela, któremu opiece
powierzono grupę w przedszkolu;
9) organie sprawującym nadzór pedagogiczny - należy przez to rozumieć Śląskiego
Kuratora Oświaty;
10) organie prowadzącym - należy przez to rozumieć Miasta Rydułtowy z siedzibą
w Rydułtowach ul. Ofiar Terroru 36
11) MEN- należy przez to rozumieć Ministerstwo Edukacji Narodowej.
2.Publiczne Przedszkole nr 3, zwane dalej „przedszkolem”, jest przedszkolem publicznym.
3.Nazwa używana przez przedszkole brzmi: Publiczne Przedszkole nr 3 w Rydułtowach
4.Siedzibą przedszkola jest budynek położony w Rydułtowach ,Osiedle Orłowiec 39
5.Organem prowadzącym przedszkole jest Miasto Rydułtowy
6.Siedzibą organu prowadzącego jest Urząd Miasta Rydułtowy ul. Ofiar Terroru nr 36
7.Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Śląski Kurator Oświaty
§ 3
1.Przedszkole używa pieczęci urzędowych w brzmieniu:
1) Publiczne Przedszkole nr 3
44-280 Rydułtowy, os Orłowiec 39
NIP 647 – 21 – 55 – 641 tel.032 4577505
2.Przedszkole używa również innych pieczęci zgodnie z wykazem i wzorami znajdującymi
się w dokumentacji przedszkola zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt.
3.Wymienione pieczęci mogą być używane tylko przez osoby do tego upoważnione.
Rozdział II
Cele i zadania przedszkola
§ 4
1. Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka.
Wsparcie to organizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania- uczenia się,
co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości. W efekcie tego wsparcia
dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
2. Cel ten będzie realizowany poprzez następujące zadania:
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków
sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym
i poznawczym obszarze jego rozwoju,
2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,
3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej
i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,
4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci
doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom
rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,
5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do
poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń
i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,
6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby
tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
7) tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do
samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym
bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie
o zdrowie psychiczne, realizowane m. in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji,
pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści
adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,
9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość
estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania,
ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację
otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających
poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego,
adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,
11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację
elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania
i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,
12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami,
uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków
umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,
13) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do
poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina,
grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania
zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,
14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści
wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu
dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,
15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do
osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,
16) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie
kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego,
17) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka
językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
§ 5
1.Przedszkole udziela pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu organizuje Dyrektor placówki.
3.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna prowadzona w przedszkolu polega w szczególności
na:
1) rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
dziecka;
2) rozpoznaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych;
3) czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie dziecka w przedszkolu;
4) wspieraniu potencjału rozwojowego ucznia;
5) stwarzaniu warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola
oraz w środowisku społecznym.
6) wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i
dydaktycznych;
7) rozwijaniu umiejętności wychowawczych nauczycieli oraz rodziców.
3.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w szczególności dzieciom:
1) niepełnosprawnym;
2) niedostosowanym społecznie,
3) zagrożonym niedostosowaniem społecznym;
4) z zaburzeniami zachowania lub emocji;
5) ze szczególnymi uzdolnieniami;
6) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
7) z deficytami kompetencji i zaburzeń sprawności językowej;
8) z chorobami przewlekłymi;
9) z sytuacji kryzysowych i traumatycznych;
10) z niepowodzeniami edukacyjnymi;
11) z zaniedbaniami środowiskowymi, wynikającymi z trudnych warunków bytowych
ucznia i rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego;
12) z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub zmianą
środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
4. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:
1) rodziców ucznia;
2) dyrektora przedszkola;
3) nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem;
4) pielęgniarki środowiska;
5) poradni psychologiczno – pedagogicznej;
6) pomocy nauczyciela;
7) asystenta nauczyciela;
8) pracownika socjalnego;
9) asystenta rodziny;
10) kuratora sądowego;
11) organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny,
dzieci i młodzieży.
6. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia;
2) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających
kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
3) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego;
4) porad i konsultacji.
7. W przedszkolu, szkole i placówce pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana
rodzicom uczniów i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
8. Do zadań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów w przedszkolu,
szkole i placówce należy w szczególności:
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych uczniów;
2) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;
3) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu
uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich
uczestnictwo w życiu przedszkola;
4) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
5) współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności
w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających
funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu przedszkola, oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia oraz planowania dalszych działań.
9. Nauczyciele, wychowawcy grup oraz specjaliści w przedszkolu prowadzą w szczególności
obserwację pedagogiczną mającą na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji, a w przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne – obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna). O wynikach obserwacji i diagnozy nauczyciel ma obowiązek poinformować rodziców/prawnych opiekunów dziecka.
10. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy grup oraz specjaliści wykonujący w placówce zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i terapeuci
pedagogiczni, zwani dalej „specjalistami”.
11.Dokumentację pomocy psychologiczno-pedagogicznej stanowią: teczka pomocy
psychologiczno-pedagogicznej na dany rok szkolny oraz dzienniki zajęć.
12. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1) rodzicami uczniów;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
zwanymi dalej „poradniami”;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na
rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
§ 6
1. Dziecku objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się program wychowania
przedszkolnego do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
możliwości psychofizycznych. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla
dziecka indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego uwzględniającego
zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
2. Przedszkole organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi, odpowiednio do ich
potrzeb oraz możliwości przedszkola poprzez:
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu;
2) dostosowanie programu wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb
i możliwości dzieci;
3) dostosowanie warunków organizacji nauczania, wychowania i opieki;
4) dostosowanie metod i form pracy z dzieckiem.
5)W sytuacji braku właściwych specjalistów i możliwości lokalowych w przedszkolu, Dyrektor wspomaga rodzica i wskazuje wymaganą pomoc poza placówką - w ośrodkach i poradniach specjalistycznych i terapeutycznych
§ 7
1.W przedszkolu może być organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dziecka mające na celu stymulowanie psychofizycznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzone bezpośrednio z dzieckiem oraz jego rodziną
2.2. Zadanie o którym mowa w ust. 1 realizowane są we współpracy z:
1) Rodzicami,
2) Nauczycielami i innymi pracownikami Zespołu,
3) Poradniami psychologiczno – pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi,
4) Podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży,
5) Innymi placówkami specjalistycznymi, osobami i organizacjami działającymi na rzecz
rozwoju dziecka.
§ 8
2. Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydaja zespoły orzekające
działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
3. Warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz kwalifikacje
wymagane od osób prowadzących wczesne wspomaganie a także formy współpracy z rodziną
określają przepisy „Prawo oświatowe”.
4. Dyrektor przedszkola powołuje Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, zwany dalej Zespołem WWRD. W skład Zespołu WWRD wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym
5. Pracę Zespołu WWRD koordynuje Dyrektor, albo upoważniony przez niego nauczyciel.
6. Zespół WWRD szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania.
7. Zespół WWRD współpracuje z rodziną dziecka w szczególności przez:
1) Udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania,
2) Udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem,
3) Pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
§ 9
Przedszkole rozwijania u dzieci poczucie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i
religijnej poprzez:
1) wprowadzanie w zajęcia treści związanych z historią, geografią i kulturą naszego kraju,
województwa, regionu, miasta;
2) organizowanie uroczystości z okazji świąt państwowych i kościelnych;
3) eksponowanie i szanowanie symboli narodowych w pomieszczeniach przedszkola;
4) wskazywanie uczniom godnych naśladowania autorytetów z historii i czasów współczesnych.
5) pielęgnowanie tradycji związanych z miastem, miejscowością, najbliższym środowiskiem;
6) organizowanie na życzenie rodziców nauki religii.
Rozdział III
Sposób realizacji zadań przedszkola
§ 10
Przedszkole wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole
poprzez:
1) pomoc w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i w podjęciu wczesnej,
interwencji specjalistycznej;
2) informowanie na bieżąco o postępach i zachowaniu dziecka, osiąganych przez nie
sukcesów i niepowodzeń;
3) informowanie o objawach wskazujących na konieczność konsultacji z określonymi
specjalistami;
4) uwzględnianie wspólne z rodzicami kierunku i zakresu zadań realizowanych w
przedszkolu;
Upowszechnianie wiedzy pedagogiczno- psychologicznej w różnych formach;
§ 11
Dzieciom, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebna jest stała lub
doraźna pomoc materialna, może być taka pomoc udzielona w następujący sposób:
1) dyrektor przedszkola może o taką pomoc wystąpić do właściwego dla miejsca
zamieszkania dziecka, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej;
2) jeżeli o udzielenie pomocy zwraca się osobiście do MOPS rodzic lub opiekun, dyrektor
przedszkola zobowiązany jest w tym przypadku do udzielenia wszechstronnej informacji lub
pomocy w załatwieniu sprawy;
3) jednorazowej pomocy może udzielić, na wniosek zainteresowanego rodzica rada rodziców
z własnych środków lub organizując akcje na rzecz będącego w potrzebie.
§ 12
1. Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu:
1) opiekę nad dziećmi w trakcie całego ich pobytu w przedszkolu sprawują nauczyciele, w
wyjątkowych sytuacjach krótkotrwałą opiekę nad dziećmi może sprawować inny pracownik
przedszkola wyznaczony przez dyrektora przedszkola;
2) rozkład dnia w przedszkolu uwzględnia równomierne rozłożenie zajęć w ciągu całego dnia
i ich różnorodność, w tym pobyt w ogrodzie przedszkolnym;
3) dzieci mają zapewniony codzienny odpoczynek w określonej formie: dzieci młodsze –
leżakowanie, dzieci starsze – zajęcia relaksacyjne i wyciszające;
4) zapewnia się codzienny pobyt na świeżym powietrzu, o ile pozwalają na to warunki
pogodowe,
5) sale zajęć posiadają właściwą powierzchnię, oświetlenie, wentylację i ogrzewanie oraz:
a) w salach zajęć zapewnia się temperaturę co najmniej 18ºC; przypadku niższej
temperatury, dyrektor przedszkola zawiesza zajęcia na czas oznaczony i powiadamia o tym
organ prowadzący,
b) dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia, jeśli temperatura
zewnętrzna, mierzona o godz. 21.00 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających
zawieszenie zajęć wynosi - 15ºC lub jest niższa a także w przypadku wystąpienia na danym
terenie zdarzeń, które mogą zagrozić zdrowiu dzieci,
c) stoliki, krzesełka i wyposażenie sal dostosowane są do wzrostu dzieci i rodzaju ich
działalności.
6) dzieci na pobyt całodzienny korzystają z posiłków przygotowanych w przedszkolu,
estetycznie podanych, zgodnych z normami żywieniowymi;
7) korzystanie z posiłków przez dzieci na pobyt skrócony oraz przez dzieci alergiczne,
uzgadniane jest indywidualnie z rodzicami dziecka, z uwagi na zapewnienie prawidłowej
organizacji pracy przedszkola;
8) wobec wychowanków na terenie placówki nie są stosowane żadne zabiegi medyczne oraz
nie podaje się żadnych leków z uwagi na brak profesjonalnej opieki medycznej,
9) w przypadku choroby zakaźnej dziecka rodzice zobowiązani są do powiadomienia o tym
nauczycielki lub dyrektora placówki, a po każdej chorobie zakaźnej przedłożyć zaświadczenie
od lekarza o zdolności dziecka do uczęszczania do przedszkola;
10) w razie nieszczęśliwego wypadku podczas pobytu dziecka w przedszkolu nauczycielka
zobowiązana jest :
a) udzielić pierwszej pomocy a w razie konieczności wezwać pogotowie ratunkowe,
b) niezwłocznie powiadomić dyrektora przedszkola,
c) powiadomić rodziców dziecka, w razie nieobecności dyrektora ,
d) o zaistniałym zdarzeniu poinformować nauczycielkę zmienniczkę;
2. Dyrektor jest zobowiązany powiadomić o wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym
niezwłocznie prokuratora i kuratora oświaty a w przypadku zbiorowego zatrucia niezwłocznie
państwowego inspektora sanitarnego.
§ 13
Zasady sprawowania opieki w czasie zajęć poza terenem przedszkola:
1) w trakcie zajęć poza terenem przedszkola opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel wraz z
osobą pomagającą, którą może być inny pracownik przedszkola lub rodzic. Na 1 osobę
dorosłą może przypadać maksymalnie 15 dzieci z zastrzeżeniem, iż zawsze musi być nie
mniej niż 2 opiekunów;
2) osobą uprawnioną do prowadzenia wycieczki dydaktycznej, krajoznawczej i rekreacyjnej
(spaceru) jest nauczyciel;
3) każda wycieczka jest organizowana zgodnie z ogólnym regulaminem wycieczek i spacerów obowiązującym w przedszkolu;
4) z w/w regulaminem są zapoznani rodzice;
5) każdorazowo, bezpośrednio przed wycieczką, regulamin omawiany jest z dziećmi w niej
uczestniczącymi,
6) każda wycieczka musi być zgłoszona na druku „karta wycieczki”,
7) w trakcie wyjść dzieci poza teren przedszkola nauczyciel zobowiązany jest do ścisłego
przestrzegania przepisów o ruchu drogowym i zapoznawania z nimi dzieci przed wyjściem w
teren;
8) każdy nauczyciel wychodząc z dziećmi poza teren przedszkola jest zobowiązany do
każdorazowego odnotowania tego faktu w zeszycie wyjść z dziećmi;
9) przed każdym wyjściem do ogrodu przedszkolnego teren musi być sprawdzony przez
nauczyciela lub innego pracownika przedszkola;
10) jeśli miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia, lub stan znajdujących się na nim
urządzeń technicznych może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel
obowiązany jest nie dopuścić do zajęć lub przerwać je wyprowadzając dzieci z miejsca
zagrożenia oraz powiadomić o tym niezwłocznie dyrektora przedszkola;
11) teren zabaw wokół budynku przedszkola musi być ogrodzony;
12) dyrektor raz w roku dokonuje kontroli całego obiektu i terenu wokół niego pod kątem
bezpieczeństwa;
13) z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół.
Rozdział IV
Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci
§ 14
Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub
upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
1. Dzieci powinny być przyprowadzane do placówki w godzinach deklarowanych przez
rodziców na podstawie deklaracji zawartej z dyrektorem przedszkola.
2. W przypadku dłuższej nieobecności dziecka w przedszkolu w szczególności dziecka
6-letniego rodzic/ opiekun prawny zgłasza ten fakt wychowawcy lub dyrektorowi
przedszkola.
3. Rodzice (prawni opiekunowie) dzieci są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze
do przedszkola i z przedszkola do domu.
4. Osoba odprowadzająca dziecko do przedszkola powinna w szatni przygotować je do
pobytu w przedszkolu, a następnie przekazać pracownikom placówki w sali zajęć. Od
momentu przekazania odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci ponosi przedszkole.
5. Dopuszcza się możliwość odbierania dzieci przez osobę upoważnioną (na piśmie) przez
rodziców. Upoważnienie takie jest skuteczne przez cały okres uczęszczania dziecka do
przedszkola. Upoważnienie może zostać odwołane lub zmienione w każdej chwili.
6.Rodzice mogą w szczególnie uzasadnionych przypadkach upoważniać określoną osobę do
jednorazowego odbioru dziecka z placówki. Takie upoważnienie powinno nastąpić przez
udzielenie pisemnego pełnomocnictwa.
8. Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być
poświadczone przez orzeczenie sądowe /sentencję sądu/.
9. Przedszkole może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej
odebrać dziecko (np. upojenie alkoholowe) będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie
zapewnić dziecku bezpieczeństwa.
10. W przypadku każdej odmowy wydania dziecka powinien zostać niezwłocznie
poinformowany dyrektor przedszkola. W takiej sytuacji przedszkole jest zobowiązane do
podjęcia wszelkich możliwych czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicem dziecka.
11. Jeśli dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola, nauczyciel ma
obowiązek powiadomić o tym telefonicznie rodziców.
12. W przypadku, gdy pod wskazanymi numerami telefonów (praca, dom) nie można uzyskać
informacji o miejscu pobytu rodziców nauczyciel oczekuje z dzieckiem przez 1 godzinę. Po
upływie tego czasu powiadamia najbliższy komisariat policji o niemożliwości skontaktowania
się z rodzicami.
13. Dzieci powinny być odbierane z placówki w godzinach ustalonych na podstawie umowy,
wcześniejszy odbiór powinien być zgłaszany nauczycielowi. W momencie przekazania
dziecka osobie odbierającej, ta przejmuje odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo
2. Rodzice mają obowiązek:
1) wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny, z poszanowaniem godności dziecka i
nie zaniedbywać ich;
2) starać się wzmacniać wysiłki przedszkola ukierunkowane na wszechstronny rozwój
wychowanków;
3) dbać o regularne uczęszczanie dziecka do przedszkola, informować nauczyciela
wychowawcę o przyczynach nieobecności dziecka;
4) angażować się, jako partnerzy, w działania przedszkola, aktywnego udziału w wyborach i
współdziałaniu w Radzie Rodziców;
5) informować nauczycieli i dyrektora o sprawach mogących mieć wpływ na zachowanie i
postępy dziecka;
6) terminowo wnosić opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu wg wysokości i zasad ustalonych
przez organ prowadzący;
7) przyprowadzać do przedszkola zdrowe dzieci;
8) przestrzegać czasu pracy przedszkola;
9) przestrzegać niniejszego statutu;
10) przestrzegać uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców;
11) zapewnić regularne uczęszczanie do przedszkola w szczególności dzieciom podlegającym
obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego;
12) wspierać nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka.
Rozdział V
Formy współpracy z rodzicami
Do form współpracy przedszkola z rodzicami należą:
1) zebrania przedszkolne i grupowe;
2) konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielami, logopedą,
specjalistami;
3) zajęcia otwarte;
4) imprezy, uroczystości przedszkolne;
Rozdział VI
Organy przedszkola i ich kompetencje
§ 15
1. Organami przedszkola są:
1) Dyrektor;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców.
2. Dyrektor przedszkola w szczególności:
1) kieruje działalnością szkoły lub placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny, z zastrzeżeniem art. 62 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe
/szkołą lub placówką może kierować osoba niebędąca nauczycielem, wtedy nie może
sprawować nadzoru pedagogicznego/
3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju
psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
4) realizuje uchwały rady szkoły lub placówki oraz rady pedagogicznej, podjęte w ramach
ich kompetencji stanowiących;
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły lub placówki
zaopiniowanym przez radę szkoły lub placówki i ponosi odpowiedzialność za ich
prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i
gospodarczą obsługę szkoły lub placówki;
6) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom
w czasie zajęć organizowanych przez szkołę lub placówkę;
7) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
8) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
9) stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i
innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym
jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności
dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki;
10) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia
specjalnego ucznia;
3. Dyrektor przedszkola może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w
przypadkach określonych w statucie przedszkola. Skreślenie następuje na podstawie
uchwały rady pedagogicznej.
4. Przepis ust. 2 nie dotyczy ucznia objętego rocznym przygotowaniem przedszkolnym
5. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym
pracownikom placówki;
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola;
5. Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną,
radą rodziców.
6. W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go nauczyciel wyznaczony
przez Organ prowadzący.
§ 16
1. W przedszkolu działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem przedszkola w
zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor przedszkola i wszyscy nauczyciele
zatrudnieni w placówce. W zebraniach rady pedagogicznej mogą również brać udział, z
głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek
rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej,wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki.
3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
4. Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w
każdym okresie w związku z podsumowaniem obserwacji pedagogicznych, po zakończeniu
rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania
mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy
dyrektora, organu prowadzącego szkołę lub placówkę lub co najmniej 1/3 członków rady
pedagogicznej.
5. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest
odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania
zgodnie z regulaminem rady.
6. Dyrektor przedszkola przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku
szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz
informacje o działalności przedszkola.
7. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub
placówki;
2) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu po zaopiniowaniu ich projektów oraz radę rodziców;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy dzieci;
6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego
nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy
szkoły lub placówki.
8. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych,
2) projekt planu finansowego przedszkola;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych.
10. Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust.8,
niezgodnych z przepisami prawa;
11. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący
szkołę lub placówkę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
12. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej
niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę lub
placówkę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
13. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły lub placówki albo jego zmian i
przedstawia do uchwalenia radzie pedagogicznej przedszkola.
14.Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska
dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w przedszkolu.
15. W przypadku wystąpienia z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora,
organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i
powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wniosku.
16. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności
co najmniej połowy jej członków.
17. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania rady pedagogicznej są
protokołowane.
18. Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania
spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste
uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły lub placówki.
§ 17
1 W przedszkolu działa rada rodziców, która reprezentuje ogół rodziców wychowanków.
2. W skład rad rodziców wchodzą:
1) w przedszkolu – co najmniej 8 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach przez
zebranie rodziców wychowanków danej placówki.
3. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad;
4. Rady rodziców mogą porozumiewać się ze sobą, ustalając zasady i zakres współpracy.
5. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów przedszkola, organu
prowadzącego placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i
opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.
6. Do kompetencji rady rodziców należy:
1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-
profilaktycznego szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 26 ustawy Prawo oświatowe;
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub
wychowania szkoły lub placówki;
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły
7. W celu wspierania działalności statutowej przedszkola, rada rodziców może gromadzić
fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania
funduszy rady rodziców określa regulamin rady rodziców.
8. Fundusze gromadzone przez radę rodziców mogą być przechowywane na odrębnym
rachunku bankowym rady rodziców.
9. Do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego oraz dysponowania funduszami na tym
rachunku są uprawnione osoby posiadające upoważnienie udzielone przez radę rodziców.
Rozdział VII
Zasady współdziałania organów przedszkola i rozwiązywanie konfliktów.
§ 18
1. Zapewnia się wymianę bieżącej informacji pomiędzy organami przedszkola przez:
1) zarządzenie wewnętrzne dyrektora przedszkola;
2) ogłoszenia na stronie internetowej przedszkola;
3) zebrania Rady Pedagogicznej, pracowników administracji i obsługi, rodziców z
nauczycielami;
2. Wszystkie organy przedszkola współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia, wychowania
i opieki mając na uwadze dobro i bezpieczeństwo dzieci oraz rozwiązywania wszystkich
istotnych problemów przedszkola.
3. Wszystkie organy przedszkola współpracują w duchu porozumienia, tolerancji i
wzajemnego szacunku, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji w
granicach swoich kompetencji.
4. Rodzice przedstawiają wnioski i opinie organom przedszkola - Dyrektorowi i Radzie
Pedagogicznej poprzez swoją reprezentację - Radę Rodziców.
5. Rada Rodziców przedstawia swoje wnioski i opinie Dyrektorowi przedszkola lub Radzie
Pedagogicznej w formie pisemnej lub ustnej podczas protokołowanych posiedzeń tych
organów.
6. Wnioski i opinie są rozpatrywane na najbliższych posiedzeniach zainteresowanych
organów, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach wymagających podjęcia szybkiej
decyzji w terminie 7 dni.
7. Wszystkie organy zespołu zobowiązane są do wzajemnego informowania się o podjętych
lub planowanych działaniach i decyzjach w terminie 14 dni od daty ich podjęcia.
8. Koordynatorem współdziałania organów zespołu jest dyrektor przedszkola, który:
1) zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w
granicach swoich kompetencji;
2) umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz przedszkola;
3) zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola o planowanych
i podejmowanych działaniach i decyzjach;
4) organizuje spotkania przedstawicieli organów przedszkola.
9. W przypadku wytworzenia się sytuacji konfliktowej między organami przedszkola lub
wewnątrz niego, dyrektor przedszkola jest zobowiązany do:
1) zbadania przyczyny konfliktu,
2) wydania w ciągu 7 dni decyzji rozwiązującej konflikt i powiadomienia o niej
przewodniczących organów będących stronami.
10. Spory pomiędzy dyrektorem przedszkola a innymi organami zespołu rozstrzyga, w
zależności od przedmiotu sporu, organ prowadzący przedszkole albo organ sprawujący
nadzór pedagogiczny.
Rozdział VIII
Organizacja pracy przedszkola
§ 19
1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez
organ prowadzący przedszkole.
2. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli
zależnie od czasu pracy oddziału i realizowanych w nim zadań.
3. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
jest wskazane, aby ten sam nauczyciel opiekował się danym oddziałem do czasu zakończenia
korzystania z wychowania przedszkolnego przez dzieci tego oddziału.
4. W przypadku konfliktu nauczyciel-rodzic, w celu ustalenia nieprawidłowości w
postępowaniu nauczyciela w stosunku do dziecka może nastąpić zmiana nauczyciela po
przeprowadzeniu rozmowy dyrektora z nauczycielem i nauczyciela z rodzicami w obecności
dyrektora. W rozmowie tej nauczyciel ma prawo przedstawić w sposób rzeczowy swój punkt
widzenia i bronić sposobu swego postępowania. Dyrektor winien do końca rozstrzygnąć
problem wyczerpując wszelkie swoje kompetencje a wyniki swego działania może
przedstawić radzie pedagogicznej.
5. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora
przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i
higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju
niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców.
6. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel lub nauczyciele, którym powierzono
opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
7. Konflikt wynikający ze stosunku pracy regulują odrębne przepisy.
8. Warunki organizowania i prowadzenia zajęć w formie zdalnej mogą odbywać się z powodu:
- zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez
ogólnopolskich lub międzynarodowych,
- nieodpowiedniej temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone
zajęcia z uczniami,
- sytuacji epidemiologicznej lub innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego
bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów
9. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość są organizowane z
uwzględnieniem:
- równomiernego obciążenia uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia;
- zróżnicowania zajęć w każdym dniu;
- możliwości psychofizycznych uczniów w podejmowaniu intensywnego wysiłku 25
narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego i zajęć rewalidacyjnych
powinien wynosić:
1) z dziećmi w wieku 3–4 lat – około 15 minut;
2) z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut.
5. Zajęcia obowiązkowe z języka angielskiego odbywają się 2 razy w tygodniu w
poszczególnych grupach w wymiarze
1) dzieci w wieku 3 - 4 lata - 15 minut
2) dzieci w wieku 5 - 6 lat - 30 minut
4. Nauczyciel dokonuje zapisów dotyczących odbytych zajęć z języka angielskiego w
dzienniku grupowym.
§ 20
W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania przedszkola, w związku z sytuacją
uniemożliwiającą realizację zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w
przedszkolu z przyczyn niezależnych, dyrektor przedszkola w porozumieniu z wychowawcami, organizuje realizację zadań przedszkola z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, tzw. „nauczanie zdalne”:
Dyrektor przedszkola, w porozumieniu z wychowawcami, ustala plan pracy przedszkola oraz
przekazuje go rodzicom i opiekunom za pomocą strony internetowej przedszkola, e -maila,
telefonicznie, lub za pomocą innych komunikatorów internetowych.
§ 21
1. Na terenie przedszkola nie mogą działać żadne partie polityczne.
2. Dyrektor przedszkola stwarza warunki do działalności stowarzyszeń, organizacji i
wolontariuszy, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie
i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej
szkoły lub placówki;
3. Przedszkole może być miejscem nieodpłatnych praktyk pedagogicznych dla kandydatów
na nauczycieli.
5. W roku szkolnym na zasadzie skierowania mogą być przyjęci uczniowie w celu odbycia
praktyki w kuchni przedszkola. Praktyka ta jest nieodpłatna.
§ 22
1. Przedszkole do realizacji celów statutowych posiada następujące pomieszczenia:
sale dydaktyczne z odpowiednim wyposażeniem, salę gimnastyczną, korytarze, gabinet
dyrektora, szatnię, zaplecze kuchenne, pomieszczenia gospodarcze i sanitarne,
pomieszczenie socjalne dla pracowników obsługi oraz plac zabaw z odpowiednim
wyposażeniem.
2. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w
pomieszczeniach przedszkola i na placu zabaw.
3. Dla zapewnienia właściwych warunków pobytu dzieci w przedszkolu, dyrektor
przeprowadza raz w roku szkolnym kontrolę pod kątem zapewnienia bezpiecznych i
higienicznych warunków w placówce, z której sporządzany jest protokół na piśmie, a jego
kopia przekazywana jest organowi prowadzącemu.
§ 23
1. Szczegółową organizację pracy przedszkola określa arkusz organizacji przedszkola.
2. Dyrektor przedszkola przekazuje arkusz organizacji przedszkola, zaopiniowany przez
zakładowe organizacje związkowe, w terminie do dnia 21 kwietnia danego roku organowi
prowadzącemu szkołę lub przedszkole.
3.Organ prowadzący przedszkole, po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór
pedagogiczny, zatwierdza arkusz organizacji przedszkola w terminie do dnia 29 maja
danego roku.
§ 24
1. Uczestnictwo dzieci w zajęciach religii odbywa się po złożeniu oświadczenia woli
rodziców.
2. Dzieciom nie uczęszczającym na zajęcia religii organizuje się opiekę pedagogiczną.
3. Nauczanie religii odbywa się na podstawie programów opracowanych i zatwierdzonych
przez właściwe władze kościelne, związki wyznaniowe.
4. Nauczyciel religii ma prawo do organizowania spotkań z rodzicami, wcześniej ustalając
z dyrektorem przedszkola termin i miejsce planowanego spotkania.
5. Nauczyciel religii odnotowuje odbyte zajęcia w dzienniku zajęć a zajęcia umieszczone są w
ramowym rozkładzie dnia.
Rozdział IX
Zadania nauczycieli i innych pracowników przedszkola
§ 25
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczo- opiekuńczą oraz odpowiada za
jakość i wyniki tej pracy a także bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci.
2. Do obowiązków nauczycieli należy w szczególności:
1) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci w
czasie zajęć organizowanych w przedszkolu i poza przedszkolem;
2) otoczenie opieką każdego dziecka od chwili jego przyjęcia do przedszkola;
3) prawidłową organizację procesu dydaktycznego, m.in. wykorzystanie najnowszej wiedzy
merytorycznej i metodycznej do pełnej realizacji wybranego programu wychowania
przedszkolnego,
4) wybór optymalnych form organizacyjnych i metod pracy z dziećmi w celu maksymalnego
ułatwienia dzieciom zrozumienia istoty realizowanych zagadnień;
5) kształcenie i wychowywanie dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, szacunku dla symboli
narodowych oraz szacunku dla każdego człowieka;
6) dbanie o kształtowanie u dzieci postaw moralnych;
7) tworzenie warsztatu pracy, wykorzystanie pomocy dydaktycznych, udział w gromadzeniu
innych niezbędnych środków dydaktycznych (zgłaszanie dyrekcji zapotrzebowania, pomoc w
zakupie), dbałość o pomoce i sprzęt szkolny;
8) bezstronne, rzetelne, systematyczne i sprawiedliwe ocenianie umiejętności dzieci,
informowanie rodziców o ich osiągnięciach i problemach oraz kierunkach pracy z dzieckiem;
9) wspieranie rozwoju psychofizycznego każdego dziecka, jego zdolności lub zainteresowań;
10) rozpoznawanie możliwości i potrzeb powierzonych jego opiece dzieci;
11) organizowanie i prowadzenie zebrań z rodzicami oraz indywidualne kontakty z
rodzicami;
12) doskonalenie umiejętności merytorycznych; odpowiedzialność za jakość swojej pracy
dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, zobowiązanie do jej analizowania,
diagnozowania i samooceny;
13) aktywny udział we wszystkich zebraniach Rad Pedagogicznych, udział w zajęciach
otwartych, uczestnictwo w konferencjach metodycznych oraz innych formach doskonalenia
wewnętrznego; 14) aktywny udział w życiu przedszkola: udział w uroczystościach i
imprezach organizowanych w przedszkolu;
15) przestrzeganie dyscypliny pracy;
16) prawidłowe prowadzenie dokumentacji: opracowywanie rocznych i tygodniowych
planów pracy, prowadzenie dziennika oddziału, kart obserwacji, diagnozy dziecka a także
zestawień statystycznych i innych wymaganych przez dyrektora przedszkola,;
17) kierowanie się w swoim działaniu dobrem dziecka, poszanowanie jego godności
osobistej;
18) dbanie o estetykę i wystrój powierzonej sali;
19) przestrzeganie tajemnicy służbowej;
20) przestrzeganie zasad współżycia społecznego i dbanie o właściwe relacje pracownicze;
21) opracowanie lub wybór i przedstawienie programu wychowania przedszkolnego
dyrektorowi przedszkola;
22) prowadzenie obserwacji pedagogicznych zakończonych analizą i oceną gotowości
dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna), ewaluacja działań,
25) przekazanie na piśmie rodzicom informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w
szkole do 30 kwietnia danego roku szkolnego.
3. Nauczyciel realizuje zadania, o których mowa w ust. 1 poprzez:
1) dokładne poznanie dzieci, ich stanu zdrowia, cech osobowościowych, warunków
rodzinnych, bytowych a także potrzeb i oczekiwań;
2) tworzenie środowiska zapewniającego dzieciom prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny,
poczucie bezpieczeństwa i atmosferę zaufania;
3) ułatwianie adaptacji w środowisku rówieśniczym i nowych warunkach, a także pomoc w
rozwiązywaniu konfliktów z innymi dziećmi;
4) właściwe organizowanie pobytu dziecka w przedszkolu, poprzez przestrzeganie porządku
dnia, wdrażanie dzieci do współpracy;
5) utrzymywanie stałego kontaktu z psychologiem, pedagogiem, logopedą i innymi
specjalistami;
6) wdrażanie dzieci do wysiłku, cierpliwości, pokonywanie trudności i odporności na
niepowodzenia;
7) wdrażanie dzieci do społecznego działania oraz kształtowanie właściwych postaw
moralnych, właściwych relacji między dziećmi;
8) okazywanie troski i życzliwości każdemu dziecku;
9) stwarzanie możliwości wykazania się przez dzieci zdolnościami poznawczymi,
opiekuńczymi, artystycznymi lub innymi;
10) współdziałanie z rodzicami, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną innymi
specjalistycznymi poradniami;
11) dbanie o stan techniczny sprzętu zgromadzonego w sali oraz zabawek i innych pomocy
dydaktycznych;
12) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w budynku przedszkola, ogrodzie i podczas wyjść
poza teren przedszkola;
13) udzielanie rad, wskazówek i pomocy rodzicom;
14) przestrzeganie procedur obowiązujących w przedszkolu, a szczególności procedury
odbierania dzieci z przedszkola, postępowania w wypadkach, organizowania wycieczek poza
teren przedszkola.
§ 26
Do zadań logopedy należy w szczególności:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia
stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i
nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń
komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
4) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron lub trudności w
funkcjonowaniu w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego
uczestnictwo w życiu przedszkola;
5) przedstawienie wniosków i zaleceń do dalszej pracy;
6) dokonywanie okresowej oceny efektywności pomocy udzielanej dzieciom, w tym zajęć
specjalistycznych;
7) udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej oraz zebraniach z rodzicami;
8) prowadzenie obowiązkowej dokumentacji pedagogicznej.
§ 27
Do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami i odchyleniami
rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
2) prowadzenie zajęć terapii pedagogicznej oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym
dzieci, we współpracy z rodzicami;
4) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno –
pedagogicznej;
§ 27 a
Do zadań pedagoga specjalnego należy w szczególności:
1) współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi
specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
- rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola, szkoły lub placówki do realizacji działań w
zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola, szkoły
i placówki oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu
dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062 oraz z 2022 r.
poz. 975 i 1079),
- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów
oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym
barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu
przedszkola, szkoły i placówki,
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
- określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków
dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne,
odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz
możliwości psychofizyczne ucznia;
2) współpraca z zespołem, powołanym przez dyrektora przedszkola w zakresie opracowania i
realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej;
3) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich
funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego
uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
d) doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i
nauczycielom;
- współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami, o których mowa w § 4 ust. 3
oraz w § 5;
- przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego
nauczycieli przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie zadań określonych w pkt 1–5.”.
§ 27 b
Do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów
oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym
barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu
przedszkola;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola ;
3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do
rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i
młodzieży;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania
oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym,
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach
kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych
możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i
uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 28
Intendent przedszkola zobowiązany jest w szczególności do:
1) zaopatrywania przedszkola w żywność, środki czystości, podstawowy sprzęt;
2) prowadzenia magazynu żywności i środków czystości oraz dokumentacji magazynowej;
3) nadzorowania sporządzania posiłków, przydzielania porcji żywnościowych dla dzieci;
4) sporządzania jadłospisu z uwzględnieniem odpowiednich wartości kalorycznych;
5) wykonywanie prac administracyjno –gospodarczych;
6) wykonywania innych poleceń dyrektora wynikających z organizacji pracy
§ 29
Do obowiązków kucharza należy w szczególności:
1) przyjmowanie produktów z magazynu, kwitowanie ich odbioru w raportach żywieniowych,
dbanie o racjonalne ich zużycie;
2) punktualne przyrządzanie zdrowych i higienicznych posiłków;
3) kierowanie pracą kuchni;
4) utrzymywanie w stanie używalności i czystości powierzonego sprzętu, naczyń i urządzeń;
5) prowadzenie magazynu podręcznego;
6) udział w ustalaniu jadłospisu;
7) sprzątanie i przechowywanie próbek żywności;
8) mycie naczyń zgodnie z instrukcją.
§ 30
Do obowiązków woźnej oddziałowej należy w szczególności:
1) utrzymywanie sprzętu i pomieszczeń przedszkola w należytej czystości;
a) czyszczenie podłóg,
b) odkurzanie dywanów,
c) ścieranie kurzu z mebli, parapetów okiennych i kaloryferów,
d) mycie okien i ścian,
e) wietrzenie sali,
f) sprzątanie pomieszczeń sanitarnych, korytarzy, szatni oraz pomieszczeń
administracyjnych,
g) systematyczne pranie obrusów i fartuchów,
h) mycie zabawek;
i) dezynfekcja sal oraz pomieszczeń wspólnych
2) estetyczne nakrywanie do posiłków;
3) po zakończeniu pracy sprawdzenie zamknięcia drzwi i okien, wyłączenie wszystkich
urządzeń elektrycznych oraz wodno – kanalizacyjnych;
4) pomaganie nauczycielowi podczas zajęć, wyjść na plac zabaw oraz na spacery;
5) zastępowanie innego pracownika obsługi w razie jego nieobecności, zgodnie z poleceniem
dyrektora;
6) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora przedszkola a wynikających
z aktualnej organizacji pracy.
§ 31
Do obowiązków konserwatora – dozorcy należy dbałość o mienie przedszkola oraz placu
zabaw, a w szczególności:
1) systematyczne zamiatanie i grabienie terenu,
2) w okresie wiosenno-letnim koszenie trawy, okopywanie i podlewanie roślin, kopanie,
pielenie rabat, przycinanie krzewów,
3) zimą, odśnieżanie chodników, posypywanie ich piaskiem i solą, odśnieżanie dachu,
4) codzienne sprzątanie terenu wokół budynku,
5) oczyszczanie śmietników na terenie ogrodu,
6) wycieranie wilgotnego sprzętu do zabaw dziecięcych,
7) wynoszenie zabawek terenowych,
8) dbanie o estetykę i bezpieczeństwo ogrodu przedszkolnego,
9) wykonywanie doraźnych prac naprawczych w budynku i ogrodzie przedszkolnym,
10) pomoc przy robieniu zakupów dla przedszkola,
11) zamykanie przedszkola o godzinie 16.30,
12) opróznianie koszy na śmieci,
13) utrzymywanie właściwej temperatury w pomieszczeniach w okresie grzewczym,
14) odpowiedzialność za powierzony majątek,
15) współpraca z pozostałymi pracownikami przedszkola,
16) przestrzeganie tajemnicy zawodowej i służbowej,
17) zabezpieczanie sprzętu przed kradzieżą,
18) wykonywanie innych doraźnych poleceń dyrektora placówki.
§ 32
1. Wszyscy pracownicy przedszkola zobowiązani są:
1) do przestrzeganie regulaminu pracy, zarządzeń dyrektora, przepisów bhp i p/poż;
2) przestrzeganie zakazu palenia papierosów na terenie placówki;
3) informowania o zauważonych zagrożeniach, niebezpiecznych sytuacjach zagrażających
bezpieczeństwu dzieci;
4) wspomagania nauczycieli w wykonywaniu zadań związanych z bezpieczeństwem dzieci;
5) udzielania pomocy na prośbę nauczyciela w sytuacjach szczególnie uzasadnionych.
2. Szczegółowy zakres obowiązków, uprawnienia i odpowiedzialność dla pracowników,
określają również zakresy czynności przygotowywane zgodnie z regulaminem pracy.
Rozdział X
Prawa i obowiązki wychowanków
§ 33
1.Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczego i dydaktycznego
zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
2) poszanowania jego godności osobistej;
3) życzliwego i podmiotowego traktowania;
4) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
5) akceptacji jego osoby;
6) różnorodności doświadczeń;
7) wypoczynku, kiedy jest zmęczone;
8) prawidłowego przygotowania do podjęcia nauki w szkole;
9) korzystania z wszelkich urządzeń i pomocy dydaktycznych znajdujących się na stanie
przedszkola.
2.Dziecko w przedszkolu ma obowiązek do:
1) przestrzegania Kodeksu Przedszkolaka;
2) poszanowanie mienia w przedszkolu;
3) stosowania się do przyjętych umów opracowanych przez dzieci i nauczycieli
dotyczących współdziałania i współżycia w grupie przedszkolnej.;
4) postępować zgodnie z przyjętymi zasadami bezpieczeństwa i współżycia w grupie
rówieśniczej;
3 Dziecko może być skreślone z listy w wypadku nieusprawiedliwionej absencji trwającej
dłużej niż miesiąc i nie zgłoszenia tego faktu na piśmie do dyrektora przedszkola, pomimo
licznych pism ze strony przedszkola;
4. Skreślenie z listy wychowanków nie dotyczy dziecka odbywającego roczne obowiązkowe
przygotowanie przedszkolne.
5. W przypadku zamiaru skreślenia dziecka z listy wychowanków, dyrektor zobowiązany jest
do podjęcia następujących działań:
1) zawiadomienia rodziców na piśmie o konieczności podjęcia decyzji;
2) zaproponowania rodzicom i dziecku odpowiedniej pomocy;
3) zawiadomienia organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny o zaistniałym
problemie i o zamiarze skreślenia dziecka z listy wychowanków.
§ 34
Ustala się tryb rozstrzygania skargi, w której stroną jest dziecko /dotyczy nieprzestrzegania
praw dziecka/:
1) rodzic zgłasza skargę w ciągu 3 dni od zajścia wraz z uzasadnieniem do dyrektora
przedszkola, który ją niezwłocznie rozpatruje;
2) jeśli skarga wniesiona jest ustnie, dyrektor sporządza notatkę w obecności rodzica, który ją
podpisuje;
3) dyrektor rejestruje sprawę w Rejestrze Skarg i Wniosków;
4) o rozstrzygnięciu skargi dyrektor powiadamia zainteresowana osobę pisemnie;
5) w przypadku, gdy rozstrzygnięcie skargi jest nie satysfakcjonujące rodzic może złożyć
skargę do organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
6) skargi, w których stroną jest pracownik przedszkola rozpatruje Dyrektor.
Rozdział XI
Postanowienia końcowe
§ 35
1. Ceremoniał przedszkola obejmuje:
1) pasowanie na przedszkolaka;
2) uroczystość rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego;
3) pożegnanie wychowanków.
2. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.
4. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej:
pracowników, rodziców i dzieci.
5. Dla zapewnienia znajomości statutu przez osoby zainteresowane, udostępnia się statut na
stronie przedszkola, u dyrektora przedszkola.
6. Regulaminy organów przedszkola nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego
statutu.
7. Rada pedagogiczna upoważnia dyrektora przedszkola do opracowania i opublikowania
ujednoliconego tekstu statutu po każdej nowelizacji, w formie zarządzenia