Logopedia

Nauczyciel:
mgr Żaneta Czogalik

WITAM,
Kochane dzieci, zbliżają się wakacje. Zapraszam zatem do wakacyjnych ćwiczeń logopedycznych🙂
Drodzy Rodzice!
Dzisiaj zapraszam do ćwiczeń językowych. Zadania polegają na stopniowaniu przymiotników. Bardzo proszę wydrukujcie karty, dziecko niech spróbuje wyciąć obrazki i przyporządkować je w odpowiednie miejsca w tabeli. Powodzenia!
Witam,
Zapraszam do ćwiczeń logopedycznych. Kartkę można wydrukować, porozcinać i poprosić dziecko, by losowało zadania. Za każde dobrze wykonane zadanie dziecko otrzymuje punkt. Życzę udanej zabawy.
Kochane Dzieciaczki, zapraszam dzisiaj do logopedycznej ruletki 🙂

 

Zapraszam do ćwiczeń:
Witajcie Kochane Dzieci! Dzisiaj chcę Wam zaproponować kilka zabaw logopedycznych. 🙂 Na początek przygoda ze Smerfami. 🙂
Następie chętne osoby mogą pobawić się w fryzjera. 🙂 Pamiętajcie wdech noskiem, a wydech przez słomkę.

WITAM,

Drodzy Rodzice, wybierzcie kartę pracy odpowiednią dla waszej pociechy. Wy czytajcie zdania, a dziecko niech je uzupełnia zgodnie z obrazkiem. Zadanie ćwiczy nie tylko wymowę, ale również umiejętność odmiany wyrazów.

Zapraszam do ćwiczeń  🙂

Witam,

Witam,

Temat: DŻUNGLA
1.Proponuję przeczytanie dzieciom opowiadania logopedycznego, podczas którego dzieci mogą ćwiczyć język i
buzię, czyli swój aparat mowy.
Za morzami, za górami, w gorącej dżungli żyje murzynek Hapo. Mieszka w wysokim szałasie zbudowanym z
gałęzi (pokazujemy, jak wysoki jest szałas- próbujemy sięgnąć językiem do nosa). Każdego ranka przychodzi do niego
małpka Pepe. Hapo wspina się na drzewo bananowe (dotykamy czubkiem języka kazdego zęba po kolei), zrywa dla
małpki banany (przyklejamy język do podniebienia, następnie odrywamy go głośnym mlasnięciem) i karmi nimi Pepę
(wywijamy wargi, naśladując małpę). Sam też zjada banana (poruszamy buzią, jakbyśmy coś jedli) i popija pysznym
mlekiem kokosowym (oblizujemy wargi ruchemokrężnym).
Potem Hapo i Pepe idą na spacer. Nad ich głowami skaczą z gałęzi na gałąź inne małpki. Hapo przygląda się ich
zabawom, małpki siłują się ze sobą (język ,,siłuje się z podniebieniem, następnie próbujemy nim wypchnąć dolne zęby).
Ziemia drży (wołamy: bum, bum). Przez dżunglę idą wielkie i ciężkie słonie. Mają długie trąby (jak najdalej wysuwamy z
buzi długi, wąski język) i potrafią nimi dosięgnąć do wysoko rosnących bananów (dotykamy językiem ostatnich zębów
dolnych i górnych). Hapo i Pepe chowają się, gdyż za krzakami czai się tygrys (cofamy język jak najdalej). O, już groźny
tygrys odchodzi. Ejże, a dlaczego świat jest teraz w biało-czarne paski? Przez dżunglę przebiega stado zeber (rysujemy
zebrom paski- pocieramy językiem o górne zęby). A cóż to za róg wystaje zza drzewa? (wysuwamy wąski język z buzi).
To tylko nosorozec. Hapo dochodzi do rzeki, na brzegu wypoczywa właśnie rodzina antylop. Mama i tata piją wodę
(pokazujemy jak zwierzęta piją wodę- wysunięty z buzi język zawijamy do środka i poprawnie połykamy ślinę), a dzieci
skaczą na pobliskiej polanie (dotykamy językiem różnych miejsc na podniebieniu). W rzecznym błocie zasypia hipopotam
(otwierajac szeroko buzię, głośno ziewamy).
Na podstawie: Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne A.Tońska-Mrowiec
2. Rodzicu zapytaj dziecko: Jakie zwierzęta spotkał Hapo w dżungli? Może spróbujecie razem narysować te zwierzęta? A
może wydrukujecie kolorowanki?
3. Quiz wiedzy ,,Jakie to zwierzę ? – rozwiązywanie zagadek słownych.
Choć przypomina człowieka
Na drzewo chętnie ucieka
Banany zjada łapczywie
I wrzeszczy przeraźliwie (małpa)
Wielkie łapy
Wielka głowa
Wokół głowy grzywa płowa
Kłopot musi mieć prawdziwy
Z uczesanej takiej grzywy (lew)
Jest szary, powolny i wielki
I uszy ma w kształcie wachlarzy,
Ma trąbę i ogon z pędzelkiem
Je dużo i dużo też waży (słoń)
Wśród zwierząt najdłuższą ma szyję
Więc pewno nie często ją myje
Na sierści ma plamy wzorzyste,
Wprost z drzewa zrywa liście soczyste (żyrafa)
4. Zaśpiewajcie wspólnie piosenkę pt.: Dżungla. Może dzieci pokażą rodzicom jakie ruchy można wykonywać podczas
śpiewania, a może rodzice wymyślą jakimi ruchami można zilustrować słowa piosenki?
Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla ( rozkładamy ręce na boki)
Poplątane zwoje dzikich lian ( pokazujemy od góry w dół kręcone liany)
Raz, dwa, trzy ( trzy klaśnięcia w dłonie).
Mieszka sobie w bambusowej chatce ( daszek chatki składamy z dłoni)
Ambo Sambo dżungli wielki pan ( stukamy się piąstkami po klatce).
Raz, dwa, trzy ( trzy klaśnięcia w dłonie).
Ref:
Strusie mu się w pas kłaniają ( z ręki do łokcia robimy szyję i dziób strusia, kłaniamy się nim)
Małpy na gitarze grają ( udajemy granie)
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam( pokazujemy raz w prawo ręką raz w lewo2x)
II
Ambo Sambo ( ręce oparte na biodrach)
Doskonale znam go ( wskazujemy na siebie)
Węża się nie boi ( pokazujemy ruch pełzania przez węza ręką)
Ani lwa ( dłonie z rozpostartymi palcami i straszymy ła,ła)
Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców ( ręce do łokcia złożone jedna na drugą i udajemy, że w prawej coś trzymamy)
zawsze coś pysznego w dłoni ma. Raz, dwa, trzy. ( trzy klaśnięcia w dłonie)
5. ,,Skojarzenia- stosowanie określeń – starsze dzieci mogą powiedzieć kiedy te powiedzenia się stosuje i co one
znaczą, młodszym dzieciom warto wytłumaczyć.
Odważny jak /lew/
Chytry jak /lis/
Powolny jak /żółw/
Dumny jak /paw/
6. Jeśli macie w domu piórka to proponuję ćwiczenie oddechowe – piórka papugi. Dmuchajcie na piórka, pamiętajcie
jednak, że ramiona podczas wdechu powinny pozostać na swoim miejscu. Brzuszki napełniają się powietrzem, na chwilę
zatrzymajcie powietrze w brzuchu, zróbcie dzióbek z buzi i …..dmuchajcie
7. Zabawa słuchowa
Bawimy się, że żyrafa to łakomczuch. Wiemy, że zjada liście z drzew, ale dla zabawy możemy powymyślać, że zjada
różne przysmaki na głoski c oraz cz. Pobawcie się, że dziecko wymyśla co żyrafa mogła zjeść na c, a rodzic niech
wymyśli co żyrafa zjadła na cz (lub odwrotnie). Przykłady: cukierki, cebula, cytryna, cynamon, czekolada, czosnek,
czereśnie. (Możecie się też umówić na inne głoski i inne zwierzęta)
Udanej zabawy

Witam,

Zapraszam do ćwiczeń:

Witam,

Witajcie kochanie przedszkolaki. Dzisiaj ćwiczenia oddechowe Ćwiczenia oddechowe moją na celu przede wszystkim wydłużenia fazy wydechowej. Wpływa to na poprawę jakości wymowy. Ćwiczenia te prowadzone są najczęściej w formie zabawowej. Możemy wykorzystać przedmioty które posiadamy w domu lub możemy wykonać pomoce sami. Śpiący miś, lala itp. Dziecko leży na podłodze. Wdycha powietrze nosem a wydycha ustami. Huśtanie zabawki na brzuchu. Dziecko leży na plecach a na jego brzuchu leży miś, lalka, samochód, książka. Dziecko wdycha powietrze przez nos tak aby przedmiot położony na jego brzuchu uniósł się. Wydechu ustami – brzuch opada. Liczenie na jednym wydechu. Zachęć dziecko by policzyło jak najdłużej na jednym wydechu. „ Baloniki” Dziecko nabiera powietrza w policzki, chwilę przytrzymuje po czym powoli wypuszcza powietrze. Bąbelki. Potrzebna będzie słomka i szklanka z wodą. Dziecko zamiast pić przez słomkę, dmucha przez nią. Porozmawiajcie o tym co dzieje się na powierzchni wody. Możecie także sami zrobić pomoce do ćwiczeń oddechowych.

 

Witam ,

Kochane przedszkolaki, dzisiaj wierszyk na rozruszanie buzi i języka. Zapraszam serdecznie.

Witam, 

Dzisiaj wiosenne zajęcia.
Na początek kolorowa piosenka : https://www.youtube.com/watch?v=owzja2wW8Nk
W trakcie jej trwania, dzieci oddają rytm piosenki, klaskając lub klepiąc się po udach. Można poszukać w domu przedmiotów w kolorach przywołanych w piosence.
Następnie bardzo proszę, żaby przeczytać dzieciom wiersz pt:

„ Roześmiana wiosna”:

Roześmiana wiosna, kwiaty malowała,
przechyliła kubek i farby wylała,
krokusy zmieniły białe swe okrycia,
a jak wyglądały zaraz zobaczycie.
Pierwszy krokus w łatki,
drugi w żółte ciapki,
trzeci fioletowy,
a czwarty bordowy,
piąty z żółte pasy,
szósty w zielone asy,
siódmy w żółte kreski,
a ósmy niebieski.

Pytania do wiersza:
– Kto pomalował kwiaty w wierszu?
– Jakie wiosna malowała kwiaty?
– itp.

Można teraz poćwiczyć motorykę dużą. Opowieść ruchowa „Wiosenny spacer”.

Rodzic opowiada, że zawita do nas Pani Wiosna. W wiosenne dni często chodzimy na spacer. My teraz również wybierzemy się na spacer tutaj w naszym domu. Można dać dziecku kawałek prasowanej bibuły.
Opowiadamy:
Przedszkolaki wyszły na spacer, słonko mocno przygrzewało, więc podskakiwały radośnie. Nagle zerwał się wietrzyk (dmuchanie na bibułę) i pomknął po ogrodzie. Ten wietrzyk przygnał chmury i zaczął padać deszcz ( dzieci kładą arkusze bibuły i stukają paluszkami), słychać grzmoty. Dzieci chowają się pod parasolem (chowanie się pod bibułką). Ulewa nie trwa długo, już zza chmury wygląda słońce (taniec z bibułą można włączyć muzykę). W ogrodzie powstały kałuże, (kładziemy bibułę na podłodze, dzieci przez nią przeskakują).Słońce tak mocno przygrzewa, że dzieci postanowiły trochę poopalać się w pierwszych promieniach wiosennego słońca. Rozłożyły kocyki na łące i słuchały odgłosów przyrody (można zapytać dzieci jakie odgłosy przyrody słyszą bawiąc się na podwórku ). Jak przyjemnie leżeć na tej łące. Dzieci wdychały wiosenne powietrze noskiem i wypuszczały bardzo powoli ustami. Wsłuchiwały się w odgłosy przyrody jeszcze dokładniej.
A teraz wszyscy posłuchamy, jakie zwierzęta odwiedziły łąkę.

Rodzic wymyśla nazwy różnych zwierząt, a dziecko próbuje naśladować ich odgłosy, może nawet ruchy..

Witam serdecznie🙂

Zapraszam do ćwiczeń logopedycznych. Pamiętajcie podczas ćwiczeń oddechowych, że powietrze wdychamy noskiem w wypuszczamy ustami.

Zapraszam również do ćwiczeń logopedycznych z pomocą kostki.

Witam serdecznie

Przed świętami jeszcze kilka ćwiczeń usprawniających wiele funkcji m.in. motorykę dużą, spostrzegawczość, analizator słuchowy, a to wszystko w formie wielkanocnych gier i zabaw. Serdecznie zapraszam 🙂
Z wizytą u Zajączka.

Witam serdecznie🙂
Zapraszam do zabawy logopedycznej. Wykonajcie w domu magiczny kubek. Sposób podpatrzcie w filmiku https://www.youtube.com/watch?v=WaY-RDjS9Kg Życzę miłej zabawy.
Pozdrawiam Żaneta Czogalik

Drodzy Rodzice, Kochane Przedszkolaki

Zapraszam do ćwiczeń logopedycznych, które możecie znaleźć na stronie: minimowa. Zachęcam również do obserwowania strony internetowej przedszkola. Wkrótce pojawi się więcej propozycji zabaw 🙂

POZDRAWIAM PANI ŻANETA